R-ohjelmointi.org

Tilastotieteellistä ohjelmointia R-kielellä

tammikuu, 2016

Jonotusjärjestelmän tapahtumakohtainen simulointi simmer-paketilla

Yksinkertainen jonotusjärjestelmä on esimerkiksi kaupan kassajono. Monimutkaisempia jonotusjärjestelmiä ovat vaikkapa sairaalan poliklinikan moniammatillisen tiimin toiminta tai postin kuljetusketju. Tällaisten jonotusjärjestelmien toimintaa voidaan tutkia esimerkiksi simuloimalla. Simulaatiomenetelmät Simulointimenetelmät voidaan jakaa kahteen ryhmään, tapahtumakohtaisiin ja jatkuvatoimisiin. Tapahtumakohtaisessa simuloinnissa mallin tilan muutoksen aiheuttaa jokin tapahtuma. Jatkuvatoimisissa simulaatioissa mallin tilaa seurataan jatkuvasti esimerkiksi ajan funktiona. Simulaatiomenetelmät voidaan jakaa myös […]

Posted in R-ohjelmointi | No Comments »

Junaliikenteen aikataulut

Luin tänään Ilta-Sanomista uudesta Junat.net -palvelusta, joka näyttää tietyn aseman junien kulkutiedot ja mahdolliset aikataulusta muuttuneet kulkutiedot. Palvelu näyttää ulkoasultaan siistiltä ja selkeältä, ja sitä on helppo käyttää. Pakkohan tuota oli kokeilla R:lläkin! Tietojen keruu ja käsittely Junat.net -palvelu käyttää rata.digitraffic.fi:n tarjoamaa avointa rajapintaa, joka julkaistu lisenssillä Creative Commons Nimeä 4.0. Junien kulkutiedot on helppo […]

Posted in R-ohjelmointi | No Comments »

Lisää pelejä: labyrinttitehtävän puitteet

Tutustuin mielenkiinnosta uuteen peruskoulun opetussuunnitelmaan, johon sisältyy ohjelmointiopetusta, ja ajauduin sitä kautta (jälleen!) Koodaustunnin sivustolle. Sivustolla on muun muassa linkkejä harjoitustehtäviin, joita koodaustunnilla voidaan tehdä. Harjoitukset ovat melko yksinkertaisia Scratch:llä toteutettavia labyrintin läpi kulkevan reitin muodostamiseen tähtääviä tehtäviä. Muistan miten minulla oli yli 30 vuotta sitten ohjelmointia aloittaessani hankaluuksia ymmärtää muun muassa, mikä on silmukka, […]

Posted in Grafiikka, Muu ohjelmointi, R-ohjelmointi | No Comments »

Mastermind (Bulls and Cows) R:llä

Mikä on Mastermind? Mastermind on kahden pelaajan kaupallinen peli, jossa ensimmäinen pelaaja muodostaa neljän värin mittaisen salakoodin, jonka toinen pelaaja (koodinmurtaja) yrittää selvittää. Koodissa voi käyttää kuutta eri väriä. Peli muistuttaa vanhempaa peliä Bulls and Cows. Pelien tärkeimpänä erona on, että Mastermind:ssä on käytettävissä kuusi eri väriä, ja värit voivat esiintyä koodissa useana kopiona, kun […]

Posted in R-ohjelmointi | No Comments »

Numeronarvauspeli

Väsäsin yhden aamupäivän ratoksi numeronarvauspelin. Tiedättehän sen, jossa pitää arvata tietokoneen arpoma luku väliltä 1-100? Ei mitenkään edistynyttä ohjelmointia, mutta peli on hyvä esimerkki ongelmasta, jonka ratkaisemiseen voi käyttää erilaisia algoritmeija. Rekrytoimani testiryhmän mielestä peli oli väsynyt :-O (”Ei grafiikkaa!”, ”Missä on äänet?”, ”Et kai sä vaan taas yritä opettaa ohjelmointia?”) Opin testiryhmältä silti jotakin: […]

Posted in R-ohjelmointi | 2 Comments »

Category